پنجشنبه، فروردین ۲۲، ۱۳۸۷

دنبالک و لزوم گسترش فرهنگ استفاده از آن در وبلاگستان

دنبالک چیست؟

احتمالاً در پایین پست‌های خیلی از وبلاگ‌ها و (بعضی وبسایت‌ها) واژه دنبالک (یا Trackback) را دیده‌اید. وقتی شما در وبلاگتان مطلبی منتشر می‌کنید که درآن به مطالبی در وبلاگ‌های دیگری توسط لینک ارجاع داده‌اید، اخلاقاً ایجاب می‌کند که به آن وبلاگ‌ها به نوعی اطلاع دهید که در مورد مطلب آنها، شما هم چیزی نوشته‌اید یا ارجاعی به پست آنها داده‌اید. بعضی از وبلاگ‌نویسان برای این منظور کامنتی در پست وبلاگ منبع می‌گذارند. دنبالک در واقع سیستمی است که این کار را به صورت خودکار (و گاهی نیمه‌خودکار) انجام می‌دهد.

به استناد ویکی‌پدیا دنبالک برای اولین بار توسط شرکت Six Apart برای استفاده در سیستم وبلاگ‌نویسی "مویبل ‌تایپ" در آگوست 2002 طراحی شد و در سال 2006 با توسعه پروتوکل دنبالک، توسط IETF به عنوان یک استاندارد اینترنتی ثبت و پذیرفته شد.

در حال حاضر از سیستم‌های عمده وبلاگ‌نویسی، تنها "وردپرس" و "مویبل تایپ" از این سیستم پشتیبانی می کنند و متاسفانه "بلاگر" همچنان از سیستم نه چندان جالب Backlink استفاده می‌کند که تنها باعث می‌شود توسط گوگل وبسایت‌های لینک شده به پست‌های بلاگر قابل جستجو باشند. اما این به این معنی نیست که بلاگری‌ها نمی‌توانند دنبالک بفرستند.

تا آنجا که من آزمایش کرده و می‌دانم، وردپرس تنها از وبلاگ‌های روی وردپرس دنبالک می‌پذیرد و همینطور به آنها دنبالک می‌فرستد. حداقل من تا کنون موفق نشده‌ام از بلاگر به وبلاگی روی وردپرس دنبالک بفرستم. بلاگری‌ها (به خاطر سیستم ضعیف کامنت بلاگر) اکثراً از هالواسکن استفاده می کنند که دارای یک سیستم خوب مدیریت دنبالک هم هست. پس اگر از هالواسکن در وبلاگ خود استفاده می‌کنید می‌توانید از راهنمای زیر برای فرستادن دنبالک کمک بگیرید:

وارد صفحه کنترل هالواسکن خود شده و ابتدا Manage Trackback و بعد Send TrackBack را انتخاب کنید.

قسمت‌های خالی فرم را (نام وبلاگ خودتان، آدرس پست وبلاگ خودتان، خلاصه یا یکی دوجمله اول مطلبتان، و آدرس دنبالک پست وبلاگ یا وبلاگ‌های مقصد) را طبق تصویر مقابل کامل کنید.

توجه کنید که برای فرستادن دنبالک باید هر دو سایت (فرستنده و گیرنده) این امکان را فعال کرده باشند. در اینصورت هر پست یک آدرس اختصاصی برای ارسال دنبالک خواهد داشت. مثلاً برای هالواسکنی‌ها، برای پیدا کردن این آدرس باید روی Tarckback یا دنبالک در انتهای پست موردنظر کلیک کنید تا لینک را ببنید. شما همزمان می‌توانید با وارد کردن همه لینک‌های مورد نظرتان در این فرم به هر تعداد لازم دنبالک بفرستید. پس از کامل شدن فرم با کلیک روی Send Pings دنبالک(های) شما بلافاصله ارسال خواهند شد.

هالواسکن امکان پرکردن اتوماتیک این فرم را هم ارائه داده است. با کلیک روی Auto-Fill همه قسمت‌های این فرم به جز آدرس‌های مقصد کامل می‌شوند. برای اینکار باید قبلاً پست مورد نظر وبلاگ خود را انتخاب کرده باشید. دقت کنید در حالت خودکار در صورتی که شروع پست شما با یک تصویر باشد و نه متن، هالواسکن به جای جمله اول کد HTML آدرس تصویر را به جای خلاصه مطلب قرار خواهد داد که مسلماً نتیجه جالبی نخواهد بود.

نتیجه یک دنبالک آزمایشی از پست قبلی دستنوشته‌ها روی این پست را در انتهای همین پست با کلیک روی "دنبالک"می‌توانید ببینید.

پ.ن: لینک‌های دنبالک در وردپرس را هم پیدا کردم:

اگر وبلاگی روی وردپرس رایگان بود (یعنی آدرس آن به شکل: www.weblogname.wordpress.com باشد) کافی است در انتهای آدرس هر پست /trackback/ را اضافه کنید.

مثال: http://weblogname.wordpress.com/2007/09/28/mypost/trackback/

اگر وردپرس روی دامین شخصی نصب شده باشد، در اینصورت باید در آدرس کمی تغییرات ایجاد کنید.مثلاً آدرس دنبالک آخرین پست وبلاگ کمانگیر با آدرس http://persian.kamangir.net/?p=2441 به این شکل خواهد بود:

http://persian.kamangir.net/wp-trackback.php?p=2441

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما چیست؟

توضیحی درباره مستند فرزندانقلاب

--> همانطور که بارها توضیح‌ داده‌ام این مستند محصول بی‌بی‌سی فارسی است و نقش من همانطور که در تیتراژ فیلم آمده محقق و یکی...