جمعه، تیر ۲۱، ۱۳۸۷

بالاخره آیفون در کانادا

امروز بعد از گذشت بیش از یکسال از معرفی iPhone توسط اپل، بالاخره این محصول رسماً در کانادا توزیع شد. شرکت مخابراتی راجرز به طور انحصاری ارائه دهنده آیفون مدل G3 در سراسر کانادا خواهد بود. این درحالی است که قبلاً آیفون مدل قدیمی در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آسیایی ارائه شده بود. بسیاری از کانادایی‌ها از اینکه بالاخره می‌توانند استفاده از آیفون را تجربه کنند، آنقدر هیجان‌زده شدند که از شب قبل پشت شعبه‌های فروشگاه‌های راجرز صف کشیده بودند. سام جوانروح عکاس ایرانی مقیم تورنتو عکس‌هایی از این مشتاقان آیفون در فوتوبلاگش قرار داده است.

اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. گروهی از آیفون‌دوستانی که قیمت‌های اعلام شده از طرف راجرز را در مقایسه با قیمت سرویس مشابه در سایر کشورها منصفانه نمی‌دانستند دست به یک اعتراض گسترده اینترنتی زدند تا شاید راجرز را وادار به عقب نشینی کنند. عده‌ای هم با پوشیدن تی‌شرت‌هایی با لوگویی شبیه راجرز اما به جای Rogers کلمه Robbers (دزدان) در مقابل فروشگاه‌های راجرز اعتراض خودشان را نشان دادند. در کانادا و خیلی از کشورهای دیگر بر خلاف ایران شما مالک دائمی خط خود نیستید. به جز خطهای اعتباری که فقط برای استفاده‌های محدود و کوتاه مدت از موبایل مقرون به صرفه است، برای گرفتن یک خط، شما باید با یکی از شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده موبایل قراردادی یک، دو و یا سه ساله امضا کنید و بسته به نیاز خود میزان مشخصی از دقیقه در ماه برای مکالمه، تعداد مشخصی اس.ام.اس و حجم مشخصی از اطلاعات برای استفاده از اینترنت با قیمت ثابتی در ماه در اختیار شما قرار می‌گیرد که اگر بیشتر از این مقدار از موبایل خود استفاده کنید، سر ماه که قبض موبایلتان بیاید حسابی نقره‌داغ خواهید شد! اگر در زمانی که قرادادتان هنوز به پایان نرسیده بخواهید آنرا فسخ کنید، باید مقدار قابل توجهی خسارت به شرکت مخابراتی‌تان بپردازید.

مردم و رسانه‌ها در کانادا همواره به بالا بودن این هزینه‌ها در مقایسه با آمریکا معترض بوده‌اند. حال با آمدن آیفون این تفاوت هزینه بسیار چشمگیر‌تر شده است. ارزان‌ترین قرارداد آیفون که از طرف راجرز ارائه شده که یک قرارداد سه ساله‌ است شامل فقط 150 دقیقه مکالمه و 400 مگابایت دیتا و 75 اس.ام.اس در ماه است که باید بابت آن 60 دلار اسمی که وقتی مالیات و هزینه‌های دیگر را به آن اضافه کنید به حدود 77 دلار می‌رسد، در ماه بپردازید. قیمت خود گوشی هم تحت این قراداد حدود 200 دلار خواهد بود. نتیجه آن اعتراضات که در بالا اشاره کردم، حداقل تا اینجا این بوده که مشتریان فعلی راجرز که موبایل معمولی دارند در صورتی که قراردادشان را به مدت سه سال تمدید کنند و ماهی 30 دلار به هرچه که قبلاً می‌پرداخته‌اند اضافه کنند می‌توانند صاحب آیفون شوند. که البته هنوز معترضین را راضی نکرده است.

سی.بی.سی در مطلبی قیمت‌های آیفون در کشورهای مختلف را مقایسه کرده و نشان می‌دهد که هزینه‌ای که راجرز طلب می‌کند در سطح دنیا کانادا را در دومین رتبه از پرهزینه بودن قرار می‌دهد. بالاترین هزینه را ایتالیایی‌ها به شرکت آمریکایی ودافون در ازای یک قراداد دو ساله می‌دهند (2554 دلار آمریکا در سال) و بعد کانادایی‌ها به راجرز در ازای قراردادی سه ساله (2176 دلار آمریکا در سال). از این نظر بلژیکی‌ها خوش‌بخت‌ترین‌ها هستند که فقط 726 دلار آمریکا در سال می‌پردازند. در بلژیک قانونی وجود دارد که فروش کالایی که خرید سرویسی را اجباری می‌کند ممنوع است. به همین دلیل قراردادی با بلژیکی‌ها بسته نمی‌شود اما به جای آن پول بیشتری برای گوشی می‌پردازند (679 دلار آمریکا) و ماهی 47 دلار هزینه ماهانه که هرزمان بخواهند می‌توانند مشترک سرویس دیگری شوند و همچنان از گوشی آیفون خود استفاده کنند.

اما بهترین سرویس آیفون طبق این مطلب در هونگ‌کونگ و اتریش ارائه می‌شود. هونگ‌کونگی‌ها در یک قرارداد دو ساله ماهی 63 دلار آمریکا می‌پردازند و 2200 دقیقه مکالمه و اینترنت نامحدود در ماه می‌گیرند و اتریشی‌ها 55 دلار در ماه برای 1000 دقیقه مکالمه و اینترنت نامحدود در ماه می‌پردازند.

با تمام این اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها از قیمت، استقبال از این محصول آنقدر زیاد بود که شبکه راجرز برای اکتیو کردن گوشی‌های فروخته شده در ساعات اولیه با مشکل مواجه شد و خیلی از آن‌هایی که از شب قبل در صف بودند ناچار شدند چند ساعت بیشتر در فروشگاه‌ها منتظر بمانند.

اینجا نقشه جالبی از هزینه متوسط یک موبایل در سال در چند کشور منتخب همراه با GDP (تولید ناخالص داخلی) و ساعاتی که یک نفر باید کار کند تا این هزینه سالانه را تأمین کند ارائه شده است.

پ.ن: من آیفون می‌خوام!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما چیست؟

توضیحی درباره مستند فرزندانقلاب

--> همانطور که بارها توضیح‌ داده‌ام این مستند محصول بی‌بی‌سی فارسی است و نقش من همانطور که در تیتراژ فیلم آمده محقق و یکی...