سه‌شنبه، خرداد ۰۹، ۱۳۸۵

اعتصاب

دیروز تورنتو فلج شده بود. کل سیستم حمل نقل شهری تورنتو که به اسم TTC شناخته میشه، به خاطر اعتصاب کارکنانش تعطیل بود و در نتیجه خطوط مترو، اتوبوس ها و Street Car ها (نوعی تراموا) کلا خوابیده بود و زندگی همه مردم به هم ریخته بود. از طرفی هوای گرم 32 درجه‌ای با رطوبت وحشتناکی که اعلام شد باعث شده گرمای هوا در حد 40 درجه حس بشه، نفس مردم رو بریده بود. آلودگی و مه‌دود هم در هوا وجود داشت که اخبار می‌گفت از آمریکا اومده!

این کانادایی‌ها تا جایی که بتونن با بهانه‌های مختلف نیششون رو به آمریکا می‌زنن. البته آمریکایی‌ها هم همینطورن. همونطور که قبلاً هم بارها همینجا نوشتم، هیچ کدوم از این دوکشور چشم دیدن همیدیگه‌رو ندارن. آمریکا کانادا رو به بی در و پیکر بودن مرزهاش با آمریکا متهم میکنه که باعث ورود تروریست‌ها به آمریکا میشه و از اونطرف کانادا رشد جرم و جنایت در کانادا رو به ورود اسلحه‌های آمریکایی نسبت ‌میده. مدتی قبل هم آمریکا برای ورود الوارهای چوب نرم که یکی از مهمترین صادرات کانادا به آمریکاست، مشکلاتی بوجود آورد که البته ظاهراً قضیه رفع ورجوع شد.

خلاصه در همچین شرایطی خیلی از مردم مجبور شدن با پای پیاده یا با دوچرخه به سر کار برن. از اونجا که تاکسی هم به اندازه کافی وجود نداشت، بعضی از مردمی که ماشین داشتن، مردم منتظر کنار خیابون‌ها رو سوار می کردن. اینجا اونقدر این اتفاق نادره که کانال‌های مختلف خبری از این قضیه گزارش تهیه می‌کردن و از آدم‌هایی که داشتن سوار ماشین بقیه می‌شدن می‌پرسیدن که شما ایشون رو می‌شناسین؟ اگرنه پس چرا داره شمارو سوار می‌کنه؟! امان از این زندگی صنعتی!

دو کانال تلویزیونی در مورد اعتصاب امروز TTC عکس های جالبی از این روز داغ تورنتو رو سایت‌هاشون گذاشتن: آلبوم عکس CBC و آلبوم عکس CTV.

-------------------------------------------

فرزین، یکی از دوستان خوبم، درمورد پست قبلی و اون تأکید من روی "فاقد تاریخ" بودن آمریکای شمالی و خصوصاً کانادا، انتقاداتی رو با ایمیل برام فرستاده بود که ای کاش نظراتش که براش واقعاً ارزش قائلم رو بصورت کامنت بذاره تا همه ببینند و بقیه هم بتونن نظرشون رو بدن. اگرچه در این ایمیل فقط اشاره شده که این عبارت "آمریکای شمالی فاقد تاریخ" کاملاً غلط است و توضیح بیشتری داده نشده، اما با این وجود می‌تونم توضیح بیشتری بدم.

اگر هرکسی مدتی دراین مملکت زندگی کنه و البته کمی هم دقت به خرج بده بعد از مدتی متوجه میشه که مثلاً در تورنتو نمیشه یک ساختمونی با قدمت بیشتر از حدود یک قرن پیدا کرد. برخلاف اروپا که سرزمینی است با پشتوانه تاریخی چندهزار ساله، آمریکای شمالی رو به شکل کنونی در طول دو قرن اخیر مهاجران اروپایی (و این اواخر مهاجرانی از همه جای دنیا) ساختن و این چیزی نیست که احتیاج به دلیل و برهان داشته باشه. اگر برای این سرزمین تاریخ بیشتری بخواهیم قائل بشیم، قطعاً حق مسلم بومیان عموماً سرخپوستشه که این سرزمین حق آباء و اجدادیشون محسوب میشه.

من با تأکید روی اون جمله به هیچ وجه قصد نداشتم تا مثل خیلی‌ها حکایت "داشتم داشتم" رو به رخ بکشم که به گمان من هم "دارم دارم" حسابه. ما با صرف تأکید به پشتوانه تاریخی چندهزار سالمون نخواهیم تونست توجیهی برای وضعیت اسفناک فعلیمون پیدا کنیم. از طرف مقابل نمیشه روی پیشرفت ملتی که ترکیبی از ملل مختلف جهانه و در طول عمر کوتاه خودش قدم‌های باورنکردنی برداشته، چشم بست. شاید بشه گفت وقتی ملتی عصاره ملل مختلف جهانه، اگرچه در سرزمین جدیدی داره زندگی می‌کنه، اما تجربه تاریخی تک تک افرادش رو به عنوان پشتوانه خودش داره.
  • یک کمپانی استرالیایی دستگاه اتوماتیک وضوساز ساخته! این دستگاه با حداقل آب و بدون پاشیدن آب به اطراف جای مخصوص دست تا آرنج، و پا (برای اهل سنت) و صورت دارد. این قابل pdf عکس و مشخصات دستگاه است و توی سایت کمپانیش استفتائاتی هم برای استفاده از این دستگاه می تونین ببینین. باز بگین اسلام با مدرنیسم جور در نیمیاد!!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما چیست؟

توضیحی درباره مستند فرزندانقلاب

--> همانطور که بارها توضیح‌ داده‌ام این مستند محصول بی‌بی‌سی فارسی است و نقش من همانطور که در تیتراژ فیلم آمده محقق و یکی...