پنجشنبه، دی ۲۸، ۱۳۸۵

مسجد کوچولو در پرری (updated)

شبکه CBC (تنها شبکه دولتی انگلیسی زبان کانادا) سریال جدیدی رو شروع کرده که داره به پربیننده ترین مجموعه تلویزیونی کانادایی تبدیل می شه (قسمت اول این سریال ۲ میلیون بیننده داشت). "مسجد کوچولو در پرری" (Little Mosque on the Prairie) داستان اقلیت کوچک مسلمون در شهر کوچک مرسی کاناداست که تصمیم می گیرند با اجاره یک کلیسا اونو به یک مسجد تبدیل کنن. به همین منظور مرد جوانی رو که حقوق خونده و در تورنتو وکیل بوده رو به عنوان امام مسجد استخدام می کنند. مردم شهر با بدبینی حرکات مسلمون ها(تروریست ها و اعضای بالقوه القاعده از نظر اونها) رو زیر دارند. داستان در قالب کمدی اما با ظرافت و خیلی هوشمندانه نکاتی رو که همیشه برای مسلمون ها و غیر مسلمون ها بحث برانگیز بوده رو به چالش می کشه و تا اینجا که فقط دو قسمتش پخش شده خیلی محتاطانه (طوری که بهانه اهانت به اسلام به دست کسی نیافته) عمار, امام جوان و تحصیل کرده مسجد راه حل های مدرن و قابل قبولی برای مناقشات پیدا می کنه.

اولین چالش این حقوقدان جوان تعیین روز اول رمضان بود که می خواست با استفاده از تلسکوپ رویت هلال ماه رو اعلام کنه. این روش با انتقاداتی مثل اینکه پیامبر که تلسکوپ نداشته باید با چشم ماه رو دید و یا هر زمانی عربستان شروع رمضان رو اعلام کنه باید در همه جا پذیرفته بشه مواجه شد. جالب اینکه همسر کانادایی مسلمون شده مرد مسلمونی که محل مسجد رو اجاره کرده پیشنهاد می داد اصلا چرا یک ماه ثابت رو انتخاب نمی کنین؟ مثلا دسامبر که روزهای کوتاهی هم داره رو به عنوان ماه رمضون انتخاب کنین!

اگر کانادا هستین این سریال دیدنی رو از دست ندین! چهارشنبه شب ها از CBC (دوشنبه ها هم تکرار میشه)

همخونه بچه مسلمون بنگلادشیم میاد و این سریال رو با هم می بینیم و همیشه هم بعد از سریال با هم کلی بحث می کنیم. استعداد از راه به در شدن داره!​ دارم روش کار می کنم! D: یکبار سوال جالبی کرد. پرسید شما چند تا خمینی دارین؟ گفتم خمینی یکی بود! الان هم خامنه ای رهبره. گفت هر دوش که یکیه! گفتم نه دو اسم مختلفه اما تلفظش به هم شبیهه. پرسید یعنی نفر بعدی که بیاد دیگه خمینی نیست؟!​ بیچاره فکر می کرد خمینی چیزی مثل شاه ادوارد اول و دوم و سومه!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما چیست؟

توضیحی درباره مستند فرزندانقلاب

--> همانطور که بارها توضیح‌ داده‌ام این مستند محصول بی‌بی‌سی فارسی است و نقش من همانطور که در تیتراژ فیلم آمده محقق و یکی...