دوشنبه، شهریور ۰۴، ۱۳۸۷

قتل‌های دولتی قرن بیستم

سال پیش در دانشگاه منی‌توبا مناظره‌ای به عنوان " آیا خدا وجود دارد؟" بین دو نفر، یک آتئیست و یک نفر دیگر که سعی داشت خدای جیزز را بر اساس آموزه‌های کتاب مقدس اثبات کند با استقبال فوق‌العاده‌ای از طرف دانشجوها برگزار شد. بماند که استدلال‌های آقای خداشناس از آقای بی‌خدا خیلی آبکی‌تر بود، شاید بیشتر به این خاطر که من انتظار دارم وقتی کسی می‌خواهد از وجود یا عدم وجود خدا حرف بزند، باید وسعت دیدش خیلی فراتر از یک دین خاص باشد، اصلاً فراتر از همه ادیان. اما این آقای خداشناس، در جواب یکی از ایرادهای وارده که در طول تاریخ انسان‌های زیادی به اسم خدا و دین و مذهب کشه شده‌اند، آمار جالبی ارائه داد که نشان می‌داد اینطورها هم نیست. گفت اگر نگاهی به آمار قتل‌های دولتی (Democide) در قرن بیستم بیاندازید، نزدیک دو-سوم از کل اینگونه قتل‌ها (از کل 169 میلیون نفر) توسط رژیم‌هایی که عملاً بی‌خدایی را ترویج می‌کرده‌اند (می‌کنند) صورت گرفته است.

امروز منبع این آمارها را پیدا کردم. تحقیقی است که توسط رادلف رومل استاد علوم سیاسی دانشگاه هاوایی که طبق اطلاعات روی وبسایتش چندین بار نامزد دریافت جایزه نوبل هم شده انجام گرفته و روی وبسایت همیین دانشگاه هاوایی هم ارائه شده. "قتل دولتی" که بصورت کتاب هم منتشر شده، آمارهای جالبی در این زمینه دارد. جدول زیر، ترجمه‌ایست از این جدول که آمار قتل‌های دولتی را در قرن بیستم لیست کرده‌است. همانطور که در پاورقی این جدول آمده، این آمار طبق تعریف قتل دولتی در علوم سیاسی، شامل نسل‌کشی‌ها، قتل‌های سیاسی و کشتارهای جمعی می‌شود اما کشته‌های جنگ‌ها را شامل نمی‌شود. (ظاهراً واژه Democide توسط همین پروفسور به فرهنگ واژگان علوم سیاسی اضافه شده است.)


پ.ن: کامنت نازلی در پایین همین پست نکته قابل تأملی دارد که بی‌طرفانه و جامع بودن این آمار را می‌تواند زیر سوال ببرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما چیست؟

توضیحی درباره مستند فرزندانقلاب

--> همانطور که بارها توضیح‌ داده‌ام این مستند محصول بی‌بی‌سی فارسی است و نقش من همانطور که در تیتراژ فیلم آمده محقق و یکی...