دوشنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۸۴

اینجا قندهار است!

الان که دارم این مطالب رو تایپ می کنم، "پیتر منزبریج" رئیس بخش خبری و گوینده خبر کانال CBC (و البته اخبار گوی محبوب اینجانب!) داره به طور مستقیم اخبار ساعت 10 شب این کانال رو از قندهار در افغانستان درحالی که پشت سرش تانک های کانادایی قرار دارند اجرا می کنه. در اولین جمله اش گفت سه شنبه اینجا شروع شده! (کانادا هنوز دوشنبه است) قراره از امشب 6 مارس تا 8 مارس اخبار مستقیم از افغانستان پخش شه. مدتیه که نیروهای کانادایی کنترل قندهار رو از آمریکایی ها تحویل گرفتن. از سال 2002 تا الان کلاً 10 کانادایی درافغانستان کشته شدن که دو نفرشون در دو هفته اخیر یعنی بعد از تحویل قندهار بوده. توی همین دو هفته 12 سرباز کانادایی زخمی شدن که آخریش با تبر مورد حمله افراد طالبان قرار گرفته. چند روزه که مرتب کانال های تلویزیونی دارن مراسم آوردن اجساد این سربازها رو نشون میدن. ظاهراً کانادایی ها باید آماده تحویل گرفتن اجساد بیشتری باشن. طبق قرار تا فوریه آینده (یکسال) کنترل قندهار به عهده کانادایی ها خواهد بود. کانادایی که که به این چیزها اصلاً عادت ندارن حسابی عصبی و نگرانن و اختلافاتی هم بین دولت جدید اقلیت که با پیروزی محافظه کارهای نزدیک به آمریکا به قدرت رسید با پارلمان بوجود آمده. بعضی از لیبرال ها و همینطور رهبر NDP (حزب نئودموکرات) علناً گفتن ما نمی خوام پیشقدم در راهی بشیم که آقای بوش تمایل به ادامه اش داره.
پیتر اخبار امشبشو با یک مصاحبه خیلی جالب تموم کرد. مادر دو تا از سربازهای مستقر در قندهار از ونکور با دو تا پسرش که کنار پیتر ایستاده بودن صحبت کرد و اونا همدیگه رو دیدن. جالبه که پرسید پسراش ایمیلشو گرفتن یا نه! تصورشو بکنین که توی یک شرایط جنگی، کانادا اینترنت های-اسپید برای برقراری ارتباطات نیروهاش با کشورشون اون هم توی افغانستان برقرار کرده. با یک افسر زن که مسئول شبکه و ارتباطات اینترنتی ارتش توی قندهار بود هم مصاحبه کرد. آخر مصاحبه هم یکی از پسرها برای زنش و دو تا بچه اش که یکی اش بعد از رفتن اون به دنیا اومده و اون یکی پسرش برای دوست دخترش سلام فرستادن.
پ.ن:
راستی کانادایی ها از اینکه دیشب فیلم کانادایی Crash بهترین فیلم اسکار امسال انتخاب شد و چندتا جایزه گرفت دارن ذوق مرگ می شن! این فیلم رو به توصیه پسرداییم که آمریکاست 5-6 ماهی میشه که دانلود کردم ولی هنوز فرصت نشده ببینمش. در صحنه هایی از این فیلم چند ایرانی هم بازی می کنن که به فارسی حرف می زنن. دیگه به خاطر کانادایی ها هم شده در اولین فرصت این فیلم رو میبینم!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما چیست؟

توضیحی درباره مستند فرزندانقلاب

--> همانطور که بارها توضیح‌ داده‌ام این مستند محصول بی‌بی‌سی فارسی است و نقش من همانطور که در تیتراژ فیلم آمده محقق و یکی...