دوشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۸۷

داستان انقلاب در خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس به مناسبت سی‌ امین سالگرد انقلاب، اقدام به انتشار متن برنامه‌های داستان انقلاب کرده است. اگرچه فارس همچنان از ادبیات خاص کیهانی در این نوشتار استفاده کرده و بدون ذکر نام بی‌.بی‌.سی‌ منبع را "یکی‌ از رادیو‌های بیگانه" خوانده و میگوید:

گرچه اين راديوی شناخته شده خارجي تعلق اعتقادی و فصل مشتركي با مبانی اين انقلاب نداشت اما برنامه مزبور حاوی اسناد و مصاحبه های منحصربفردی بود كه با صدای زنده افراد مصاحبه شده پخش مي شد و همين مسئله اهميت اسنادی قابل توجهی به اين مجموعه برنامه صوتی مي بخشيد.

فارس در جای جای گفتگوها مخالفت یا نقد خود را به شکل پاورقی در متن ذکر میکند که اشکالی هم ندارد اما از آنجا که گویا فارس نمیتواند هیچ کاری را بدون سوتی دادن انجام دهد فراموش کرده "گوش دهید"‌ها را از متنی که از جایی‌ (که نفهمیدم کجاست) کپی‌ پیست کرده حذف کند! (ببینید: قسمت اول، دوم، سوم، چهارم)

به هر حال دستنوشته‌ها این کار را به فال نیک گرفته و بعد از انتشار کامل این متن‌ها آنها را ویرایش کرده و در قالب یک فایل پی‌.دی.اف به مجموعه داستان انقلابش اضافه خواهد کرد!

در همین رابطه، کتاب "انقلاب ایران به روایت رادیو بی‌.بی‌.سی‌" به كوشش عبد الرضا هوشنگ مهدوی هم توسط مركز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ جديدی رسيده اما همچنان معلوم نیست وقتی‌ این مجموعه به صورت نوشتاری رسما در داخل ایران تجدید انتشار میشود، چرا این وبلاگ چندی بعد از انتشار فایل‌های صوتی‌اش فیلتر شد؟

نقد خوبی از این مجموعه دربهار ۱۳۷۸ در شماره دوم پژوهشنامه متین در ایران منتشر شده که همین تازگیها آنرا پیدا کردم و ارزش خواندن دارد. از اینجا میتوانید دانلودش کنید: +

و در آخر اینکه حوزه هنری وبسایتی با عنوان "تاریخ شفاهی" راه اندازی کرده است که اتفاقی میمون است هرچند برخلاف عنوانش هنوز به جز متن و کمی عکس چیز دیگری در آن یافت نمی‌شود.

پ.ن: دو قسمت دیگر از داستان انقلاب باقی‌ مانده که یکی‌ را یکشنبه و آخری را روز ۲۲ بهمن میتوانید بشنوید. بعد از آن سعی‌ می‌کنم در اولین فرصت یک فهرست کامل از نام اشخاص با لینک به قسمت‌هایی‌ که صدایشان در آن وجود دارد آماده کنم.

۱ نظر:

  1. آخه نادان! برای چی باید گوش دهید ها را حذف می کردم؟؟ عجب سوتی شگرفی پیدا کردی!! خوش باش

    پاسخحذف

نظر شما چیست؟

توضیحی درباره مستند فرزندانقلاب

--> همانطور که بارها توضیح‌ داده‌ام این مستند محصول بی‌بی‌سی فارسی است و نقش من همانطور که در تیتراژ فیلم آمده محقق و یکی...