چهارشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۸۹

ماجرای قتل ناموسی در جریان اشغال سفارت آمریکا

درست سی سال پیش در چنین روزی یعنی سی‌ام ژوئن 1980 در رسانه‌های جهانی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از گروگان‌های آمریکایی که دربازداشت دانشجویان خط امام در سفارت آمریکا بود به داشتن رابطه جنسی با یک دختر ایرانی متهم شده است. داستان از ابن قرار بود که مرد جوانی خود را به پلیس تهران معرفی و اعتراف می‌کند که خواهرش را که از یکی از افراد سفارت آمریکا پنج ماهه باردار بوده به جهت حفظ آبروی خانواده حلق‌آویز کرده است. در مطبوعات آنزمان از این دختر دانشجوی 23 ساله با عنوان "آماز الف" (.Amaz A) اسم برده شد. متهم هم "مایکل مولر" گروهبان 28 ساله نیروی دریایی آمریکا بود. همینطور از شخصی از وزارت دادگستری وقت با نام "علی اکبر پروانه" اسم برده شده است که مسول این پرونده بوده و بعد از بازجویی از مایکل مولر در سفارت اعلام می‌کند که مولر این اتهام را نپذیرفته هرچند وی شواهد کافی برای محاکمه اش در اختیار دارد. طبق اظهارت مولر، این دختر برای تمرین زبان انگلیسی همراه با جمع دیگری از جوانان ایرانی تا قبل از جریان گروگانگیری به سفارت رفت و آمد داشته و در مهمانی‌هایی که در آپارتمان مولر با حضور همقطاران وی برگزار می‌شده شرکت می‌کرده و با بعضی از آنها رابطه جنسی هم داشته اما نه با شخص او. اما علی اکبر پروانه می‌گوید که به گفته برادر دختر وی صراحتاً از مایکل مولر اسم برده و پلیس هم در دفتر خاطرات این دختر نام مولر را دیده است.



ابتدا از طرف مقامات ایران گفته شد که حتی اگر بقیه گروگان‌ها آزاد شودند این شخص نمی‌تواند به آمریکا بازگردد و باید در ایران به جرم اغفال این دختر محاکمه و مجازات شود. بعداً اعلام شد که اگر رضایت خانواده دختر جلب شود و آنها مولر را ببخشند، او می‌تواند با بقیه گروگان‌ها بازگردد و حتی پدر و مادر مولر تشویق شدند که به این منظور به ایران سفر کنند. اما عملاً زمان آزادی بقیه 52 گروگان آمریکایی، مولر هم بدون هیچ مشکلی آزاد شد. در آنزمان، آن برادر قاتل نه تنها مورد محاکمه قرار نگرفت که حتی جامعه انقلاب زده با وی ابراز همدردی هم کرد.

بعضی از روزنامه‌های آن زمان آمریکا که این جریان را پیگیری می‌کردند را از این لینک‌ها در آرشیو گوگل می‌توانید ببینید: + و + و + و همینطور درکتاب میهمانان آیت‌الله هم به این موضوع اشاره شده است.

۹ نظر:

  1. دختره عجب جنده ای بوده

    پاسخحذف
  2. آهای ناشناس، سعی کن بزرگ بشی و میزان فهم و شعورت رو هم ببر جای دیگه نشون بده لطفا.
    دختره بالغ بوده و عاقل بوده و مالک بدن خودش بوده و اینکه با کسی رابطه داشته یا نه هم به خودش مربوط میشده.

    پاسخحذف
  3. sefarat jay yadgiri zaban bodeh...chi migid baba

    پاسخحذف
  4. ایلناز(خانم روباهه):دیگه ادای روشن فکریو در نیار این مسایل اون ور آب هم هنوز نشانه بی بندو باریه

    پاسخحذف
  5. این ور آب اتفاقا این مسایل دیگه خیلی وقته که حل شده و این توی کشورهای دگم و عقب افتاده اسلامیه که به زن هنوز هم به چشم مایملک مردها نگاه میشه و به این ترتیب زن تا قبل از ازدواج مایملک پدر و برادرشه و بعد از ازدواج هم مایملک شوهرش... و این توی کشورهای اسلامیه که برادره میزنه خواهرش رو میکشه و تازه همه خواهره رو تقبیح هم میکنن و اصلا کسی حتی به روی خودش هم نمیاره که برادره مرتکب قتل عمد شده.
    ضمنا محل آشنایی دو نفر میتونه توی پارک باشه یا کلاس زبان یا هر جای دیگه و در خلال یک رابطه جنسی مادامی که سن طرفین از حد قانونی کمتر نباشه و ایجاد رابطه بر اساس رضایت هر دو طرف صورت گرفته باشه، چیزی برای تقبیح یا پیگیری قانونی وجود نداره، البته بر طبق قوانین انسانی و نه اسلامی.
    امیدوارم که این کامنت حذف نشه.

    پاسخحذف
  6. @ایلناز(خانم روباهه)

    چرا باید حذف بشه؟ اتفاقا خوشحال می شم از اینکه وقتی لازمه به کامنت بی ربطی مثل کامنت اول جوابی داده بشه، این جواب از طرف خود خواننده های وبلاگ باشه. اینجا تا به کسی توهین نشه یا به حوزه امور شخصی آدمها وارد نشه هیچ کامنتی حذف نمیشه.

    @ناشناس دوم:
    بله در خیلی از سفارت های خارجی کانون های آموزش زبان وجود داره. کانون زبان فعلی در ایران که الان اگر اشتباه نکنم وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، در واقع همان کانون دوستی ایران و انگلیس وابسته به سفارت انگلیس بود.

    پاسخحذف
  7. در غرب رابطه ی جنسی معلم (یا استاد) و شاگرد از آن جهت که به احتمال قوی امکان سو استفاده وجود دارد ممنوع است. البته نه اینکه برادر دختره بره بکشدش بلکه ممکنه که مثلا استاد از دانشگاه اخراج بشود یا توبیخ مشابه.

    پاسخحذف
  8. از کجا معلوم که دختره از اون گروهبانه سو استفاده نکرده . اگر بیرون سفارت و به صورت تجاوز بود یه چیزی اما خوده دختره رفته توی سفارت و حامله شده که مقصر گروهبان نیست

    پاسخحذف
  9. هموطن ها، انسان ها، بی گناه ها، نمی دونم باور می کنین یا خیر. برادر کوچکتر این خانم، دوست 40 ساله منه و صمیمی ترین دوستی رو با خونواده ش داشتم. شما اگه میدونستین این فاجعه و کابوس در تمام این سالها چقدر مایه رنج و عذاب اونا بوده، اینقدر راحت قضاوت و توهین نمی کنید. من امروز بر حسب اتفاق توی یه سایت این خبر رو دیدم. وقتی دنبال اخبار فروردین 59 بودم و غصه ام تازه شد. وقتی این اتفاق افتاد، دوست من تنها 8 سال داشت.

    پاسخحذف

نظر شما چیست؟

توضیحی درباره مستند فرزندانقلاب

--> همانطور که بارها توضیح‌ داده‌ام این مستند محصول بی‌بی‌سی فارسی است و نقش من همانطور که در تیتراژ فیلم آمده محقق و یکی...