یکشنبه، تیر ۱۶، ۱۳۸۷

داستان انقلاب – قسمت پنجم


اشغال ایران توسط متفقین

پنجمین قسمت از داستان انقلاب به وقایع پس از اشغال ایران توسط متفقین می‌پردازد و می‌شنوید از خروج رضاشاه از کشور، گروه پنجاه و سه نفر، تأسیس حزب توده و تحرک روحانیون برای تقویت حوزه قم بعد از رفع محدودیت‌های دوران رضاشاه. در این قسمت صدای این افراد را به ترتیب خواهید شنید:

ارتشبد فریدون جم، خبر رادیو لندن درمورد استعفای رضا‌شاه، دکتر فریدون کشاورز، دکتر سیف‌پور فاطمی، دکتر احسان نراقی، دکتر کریم سنجابی، مهندس ابوالحسن بنی‌صدر، مهندس مهدی بازرگان و آیت‌الله خمینی.











لینک‌های مرتبط:

در مجموعه داستان انقلاب انقلاب از رضاشاه هیچ صدایی وجود ندارد. تهیه‌کنندگان این برنامه در مصاحبه‌ای (که به آن دسترسی ندارم) گفتند در آرشیوهای مختلف هیچ صدای ضبط شده‌ای از رضاشاه را نتوانسته‌اند پیدا کنند. که البته این نظریه با فیلمی که چندی پیش روی اینترنت منتشر شد نقض گردید. فیلم ناطقی که مربوط به دیدار رضا شاه و آتااتورک است و در آن مکالمه رضاشاه و آتاتورک را می‌توان شنید. ببینید.

فیلم دیگری از رضاشاه که در انتهای آن مراسم آوردن جنازه وی از آفریقا به ایران و همینطور صحنه‌ای از آرامگاه وی که در ابتدای انقلاب توسط خلخالی ویران شد نیز دیده می‌شود. ببینید.

اگر مایلید جزییات خروج رضاشاه از ایران و زندگی وی در جزیره موریس را بشنوید حتماً سه قسمت اول مصاحبه‌های ارتشبد فریدون جم (حدود سه ساعت) برای پروژه تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد را گوش کنید. قسمت اول ، قسمت دوم ، قسمت سوم . فرمت این فایل‌ها Real Audio است و قابل دانلود نیستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما چیست؟

توضیحی درباره مستند فرزندانقلاب

--> همانطور که بارها توضیح‌ داده‌ام این مستند محصول بی‌بی‌سی فارسی است و نقش من همانطور که در تیتراژ فیلم آمده محقق و یکی...