شنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۸۷

مردی که جهان را تغییر داد

هفته پیش کانال دو بی.بی.سی پخش مجموعه مستند جدیدی در مورد ایران را شروع کرد با عنوان "ایران و غرب". قسمت اول این مجموعه با عنوان "این مرد جهان را تغییر داد" از تبعید آیت‌الله خمینی شروع کرده و به پیروزی انقلاب و اشغال سفارت آمریکا می‌رسد. در این مجموعه از فیلم‌های آرشیوی منحصر به فردی استفاده شده به همراه مصاحبه‌های جدیدی از شخصیت‌های درگیر داستان. از ژنرال هایزر، کارتر و فرستاده وقت دولت فرانسه به نوفلوشاتو گرفته تا صادق طباطبایی، محسن سازگارا، آیت‌الله منتظری، موسوی خوئینی‌ها، اصغرزاده، اردشیر زاهدی، دریادار کمال حبیب‌الهی و حتی محسن رفیق دوست. به نوعی می‌توان این مستند را نسخه تصویری داستان انقلاب دانست. بخش‌هایی از این مستند را انتخاب کرده‌ام که می‌توانید ببینید. نسخه کامل آنرا با کیفیت دی.وی.دی، وبلاگنویسی (غیرایرانی) روی رپیدشیر گذاشته که البته با کمی زحمت و صرف زمان که ارزشش را دارد، می‌توان آنرا دانلود کرد. اینجا را ببینید.




Original Video

چندنکته:
صداق طباطبایی جوان در سال 57 خیلی شبیه علی دهکردی به نظر من می‌آید!

محسن سازگارا در حرف زدن در حد افراطی از حرکات دست‌هایش استفاده می‌کند که گاهی با حر‌ف‌هایش هماهنگ هم نیست. مثلاً جایی که در مورد اعلام بی‌طرفی ارتش صحبت می‌کند با دست‌هاش حالت دست دادن را نشان می‌دهد ولی میگوید همدیگر را بغل کردیم!

سردار رانندگی هم بالاخره فرصتی دوباره پیدا کرده و از تلویزیون بی.بی.سی از افتخارات رانندگی‌اش می‌گوید!

خبرنگار آلمانی که آیت‌الله خمینی متن قانون اساسی را به او امانت می‌دهد یکی از خبرنگاران همراه وی بود. در این سفر خبرنگار فرانسوی هم بود که از وی پرسید چه احساسی دارید و جواب شنید هیچی! این صحنه در این مستند نیست اما می‌توانید آنرا از اینجا ببینید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر شما چیست؟

توضیحی درباره مستند فرزندانقلاب

--> همانطور که بارها توضیح‌ داده‌ام این مستند محصول بی‌بی‌سی فارسی است و نقش من همانطور که در تیتراژ فیلم آمده محقق و یکی...